Хужабыҙҙың башында тик бер генә уй: тарҡалып барған ойошмабыҙға нисек булһа ла йән өрөргә. Ә кәйеф күтәреү – ул профсоюз рәйесе эше, йәғни минең эш.
Күршебеҙҙә ит комбинаты. Шалтыратып, шулай-шулай, мин әйтәм, совет осорондағы дуҫлыҡты яңыртып ебәрергә ине. Әҙ-мәҙ булһа ла спонсор ярҙамы тамыҙа алмаҫһығыҙмы? Беҙ үҙ сиратыбыҙҙа коллективығыҙға халыҡ-ара хәл тураһында лекциялар уҡыштырырбыҙ.
Мисбахов – шәп ир ул. Оҙон-оҙаҡ уйлап тора торғандар нәҫеленән түгел.
– Ха-ха-ха! – ти коллегам, телефон трубкаһын зыңҡылдатып,– лекцияларыңды һин, Ғәйнән иптәш, бер ереңә йәшереп ҡуй. Тарҡалған СССР-ыбыҙ халыҡ-ара хәлде ашҡаҙаны аша үҙләштерә. Ярҙамға килгәндә… һум ите вәғәҙә итә алмайым. «Рагу» пажалыста… бушлай.
Төшөнкө күңелем бер баҫҡысҡа күтәрелде. Йөҙ һум аҡсаң булғансы, йөҙ дуҫың булһын.
– Ысынлапмы?! Бушлаймы?!. Туҡта әле, «рагу» ашханалағы блюдо түгелме һуң ул?
– Ашханала бешергән ҡабырға, беҙ һыйыр ҡабырғаһын һеҙгә бешермәй генә бирәбеҙ. Бүлешеп алырһығыҙ, байрам табынында һурпаһын эсеп, һөйәген кимереп ләззәтләнерһегеҙ. Бүләккә бирелгән аттың тештәрен һанамайҙар, тиҙәрме әле? Һайланып торма.
– Ҡайҙа ул һайланыу?! – Итле һөйәк, өйрәле аш тураһында ишеткәс, ауыҙымдан һыуҙар ағып китте.
Байрам алдынан ығы-зығылы көндә завхозыбыҙ ит комбинатынан әлеге «рагу» атлы нәмәне тейәп алып сыҡты. Һәр хеҙмәткәребеҙгә өсәр килограмм байрам күстәнәсе тараттыҡ. Колхоздан килтерелгән мәхлүктәрҙең ғүмерҙә ит ҡунмаған ҡабырғаларын ауыҙ тултырып «күсти» тип атарға бер кемдең дә теле әйләнмәҫ ине. Өлөшөбөҙгә төшкәнен төрөп өндәшмәй генә өйҙәребеҙгә таралыштыҡ. Бары Дыуамал Бикташ ҡына, былай ҙа шәптән түгел кәйефебеҙҙе тағы ла боҙа биреп: «Быны бит эт тә ашамай!» – тип рагунан баш тартты.
Хәйер, минең үҙемә лә ит комбинаты бүләгенән ауыҙ итергә насип булмаған икән. Һуҡмағым ҡалабыҙҙың бер ташландыҡ ере аша үтә, бер ерендә тар ғына баҫмаһы ла бар. Ҡараңғыла еүеш баҫмала аяҡтарым тайып китте лә, мәтәлләп барып төшә яҙҙым, ҡағыҙға ғына төрөп тотҡан ҡабырғаларым соҡорға һибелде. Булманы был эш, тип ҡул ғына һелтәнем дә, ҡайтып киттем. Был ер ҡаланың хужаһыҙ эттәре майҙан ҡора торған урын. Әйҙә, шулар һыйланһын…
Байрам үткәс, эшкә барышлай ни күҙем менән күрәм, эттәр йыйылған. Һөйәктәрем дә урынында. Бер йолҡошо килеп еҫкәне лә, моронон йыйырып, әшнәләре янына сапты. Бына шул була икән ул Бикташыбыҙҙың «Быны эттәр ҙә ашамай» тигәне.
Көндәр үтә торҙо, көҙгө ямғырҙар яуа торҙо, йырындағы «рагу» ағарып урынында ята бирҙе. Тик бер иртәлә, аңлашылмаған үҙгәреш күреп аптыраным. Һаҡаллы, күҙлекле бер әҙәм йырынға төшкән дә әлеге эт ашамаҫ һөйәктәрҙе йыйып маташа ине. Береһен алып ҡарай, икенсеһен.
Баҫмаға килеп еткәс, таныным мин уны. Ҡалабыҙҙың төрлө ерендә соҡонорға яратҡан үҙешмәкәр археолог Бәҙретдинов әфәнде ул. Берәүҙәр уны «гений» тип күтәрә, икенселәр «иҫәр» тип кенә көлә. Мин сәләм бирҙем. Ул башындағы беретын батырыбыраҡ кейҙе лә, кем менәндер бәхәсен дауам итте. «Вәт, һеҙ, әфәнделәр, боронғо бабаларыбыҙ ҡырағай буйволды биш мең йылдар элек ҡулға эйәләштергән, тип иҫбатлап маташаһығыҙ. Ә мин, һыйыр ун мең йыл элек ҡулға эйәләштерелгән йорт хайуаны, тим. Ямғыр йыуып ер аҫтынан сығарылған был һөйәктәр – минең теорияның дәлиле. Спектраль анализ ғына үткәрәһе бар…»
Өндәшмәнем, юлымда булдым. Әйҙә, үткәрһен һуң…