Бына беҙ элегерәк түрәләребеҙ тураһында нисек фекер йөрөтә инек. Уларҙы бер ниндәй психологияға, социологияға таянмай ғына ике төркөмгә бүлә инек: йүнле түрә һәм әҙәм аҡтығы. Йүнлеһен алдында үлтереп, артында үлтермәй генә маҡтай инек тә, йүнһеҙен, алдында үлтереп маҡтап, артында эттән алып эткә һала инек. Билдәле, уларҙың йүнлеһен дә, йүнһеҙен дә күтәреү-төшөрөү элек тә беҙҙең ҡулдан килгән эш булманы. Хәҙер ҙә... Әммә заманыбыҙ инде түрәләрҙең ҡайһыһын ҡайһы төркөмгә индереү тураһындағы мәсьәләлә бик ҙур фәнни ҡаҙаныштарға өлгәште. Эйе, бик тә әһәмиәтле һығымта сығарыу өсөн ҡайһы бер һорауҙарға ғына яуап бирергә кәрәк. Һорауҙар һаны, ышанырһығыҙмы-юҡмы, ағай-эне, ун да түгел, ун ике лә түгел, теүәл ун бер. Ниңә шулай икәнлеге хаҡында ғалимдарыбыҙ үҙҙәре лә асыҡтан-асыҡ ҡына әйтеп бирәлгәне юҡ.
Хәҙер инде, һүҙҙе оҙаҡҡа һуҙмай, бына шул йүнһеҙ түрәне йүнһеҙ яһаған кире сифаттарҙы барлап үтәйек:
Йүнһеҙ түрә бер ҡасан да ҡул аҫтындағы ҡара халыҡты йыйып кәңәш һорамаҫ. Йыйһа ла, йыйып аҡыл ғына өйрәтер, сөнки был донъяла иң аҡыллы әҙәм – ул үҙе;
Ул бер ниндәй яңылыҡты ла хупламаҫ. Хуплаһа, уны тормошҡа ашырырға кәрәк бит. Быға уның аҡылы ла, егәре лә етмәй;
Ул ҡул аҫтындағылар хәсрәтенә битараф. Бөтәһе лә түрә хәсрәте менән генә янып-көйөргә тейеш;
Ул кешене тыңлай белмәй, тыңлаған булып ҡылана ғына;
Ул, кеше иғтибарын ситкә тайпылдырыу өсөн, үҙенең ҡыҫыр ҡайғыһын һөйләй башлай;
Ул көнө-төнө шәхси мәшәҡәттәре менән мәшғүл;
Ул вәғәҙә бирә, әммә уны үтәмәҫ өсөн мең төрлө сәбәп таба;
Ул ваҡ-төйәк, юҡ-бар менән мауығып кисектергеһеҙ мөһим эштәрҙе артҡа күсерә белә;
Ул профессиональ әңгәмәнән, бәхәстән төрлө хәйләләр менән ҡасыу яйын эҙләй. Ундай бәхәскә инеп үҙенең наҙанлығын күрһәтеүҙән ҡурҡа;
Ул тәнҡитте ҡабул итмәй;
Ниһайәт, йүнһеҙ түрә өҫтә тороусыларға ышанмай, уларға нәфрәт менән ҡарай. Ялағайланыуы менән быны һиҙҙермәй генә.
Тулдымы ун бергә кире сифаттар һаны? Фән сығарған һығымта бына шулай, ағай-эне. Хужағыҙ ошо ун бер кире сифаттың береһенә генә эйә булһа ла, уның түрә булырға хаҡы юҡ. Шәп бит, ә! Бар түрәләр өсөн дә йылына бер тапҡыр Берҙәм дәүләт имтиханы ойошторорға ла, ун бер балл йыя алғандарына түрәлек таныҡлығы бирергә, йыя алмағандарының арт һанына тибергә генә ҡала. Гел генә ыңғай сифаттарҙан туҡылып та, ун бер гонаһтың береһенән генә арына алмағанһың икән, хуш төшөмлө дәрәжә, ана һиңә тиҙәккә ҡатҡан һәнәк!.. Әлеге һорауға яуаптарҙы кем биреүе тураһында әйтмәһәк тә аңлашылалыр. Эйе, һеҙҙең менән беҙ, йәғни хәйерһеҙ түрә ҡул аҫтында эшләүсе фәҡирҙәр.
Юҡ шул. Түрәләребеҙҙең түрәләре араһында бына ошо БДИ-ҙы ғәмәлгә индереү тураһында уйлап ҡына ла ҡараған кеше юҡ. Хәҙергә һәр түрә үҙенә баһаны үҙе бирә. Мәҫәлән, беҙҙең Бушкилдинды ғына алайыҡ. Иманым камил: Бушкилдин бына ошо кире сифаттарҙың ун беренә генә эйә булып ҡәнәғәтләнмәгән. Иблис әҙәм балаһын был донъяла ниндәй этлектәргә өйрәткән, шуларҙың барыһын да тырышып үҙләштергән бәндә. Әммә ул да үҙ эшенә баһаны башҡалар биреүен көтөп ултырманы. Мәскәү игелеклеләре ебәргән йөҙ ҙә бер һораулы тестҡа яуаптарҙы бик тә шыма итеп урынбаҫарҙарынан яҙҙырып алды. Шул тестҡа иш итеп ширҡәтебеҙҙең йөҙ ҙә бер мең доллар аҡсаһын тегеләрҙең иҫәбенә күсерҙе һәм, баш ҡалаға барып, “Илебеҙҙәге иң яҡшы йөҙ ҙә бер ширҡәттең иң яҡшы етәксеһе” исемен алып ҡайтты. Йәғни, мәҫәлән, түрәлек таныҡлығы. Ҡып-ҡыҙыл ҡатырғаға алтын хәрефтәр менән яҙып биргәндәр!
Хужабыҙ ошо бөйөк исемгә лайыҡ булыу хөрмәтенә бик шәп банкет ойошторҙо. Һеҙгә еткергән ошо фекерҙәрем, ағай-эне, мин фәҡирегеҙгә сират еткәс, түрәмде ҡайһы башынан тотоп маҡтарға тип уйланып банкетта ултырғанда башыма килгән етлегер-етлекмәҫ уйҙарым ғына.