Ә берҙән-бер көндө, ишектәрен бер төрлө дермантин менән көпләткәндән һуң, һөйләшмәҫ тә, күрешмәҫ тә булдылар. Һуңға табан ҡан дошманға әйләнделәр.
Тәү башлап Ангорский ҡотҡо һалды. Ул ваннаһы өсөн зәңгәр плиталар һатып алды. Плачков иһә, быны күреп, ваннаһын рим мозаикаһы менән биҙәне.
Ангорский ауыр һулап ҡуйҙы ла, һаҡлыҡ кассаһындағы аҡсаһына аусы ҡоралдары һатып алып, бүлмәһен йыһазлап ебәрҙе. Ниҙәр генә юҡ ине бында! Стенала болан мөгөҙҙәре эленеп тора. Иҙәндә ғәләмәт ҙур айыу тиреһе ята. Ситлектә йәшел тутыйғош сәбәләнә һәм: “Плачков, көнләшеүҙән йығылып үл” – тип, бер туҡтауһыҙ ҡысҡыра.
Диңгеҙ аръяғы ҡошоноң мәсхәрәләүенән һуң Плачков йоҡлай алмаҫ булды. Ике төн инде ул урынында әйләнгеләнә-бәргеләнә уйланып ятты һәм ванна бүлмәһен яңыртырға кәрәк тигән фекергә килде. Стеналарҙы уйып, бер нисә урынға аквариум урынлаштырҙы һәм бығаса әҙәм балаһы күрмәгән балыҡтар ебәрҙе.
Ангорскийҙың ҡан баҫымы күтәрелде. Ул күршеһенән быны көтмәгәйне. Бер аҙнанан һуң, ауырыу башы эшләр хәлгә килгәс, магазиндан иҫ киткес ҙур люстра һатып алып, түшәмгә элде.
Әммә Плачков бынан ғына һығылып төшмәне. Ул әмәлен тиҙ тапты: ишеккә яңы звонок ҡуйҙы. Уның төймәһенә баҫыу менән “Аида” операһынан тантаналы марш яңғырай. Был маршты ишеткән һайын Ангорский, башын тотоп, тын ғына үкһей ине.
Плачковтың ҡыуанысы эсенә һыйманы. Дөрөҫ, баштан-аяҡ бурысҡа батты-батыуын, ләкин һаман да туҡталырға иҫәбе юҡ ине. Ул леопард тиреһе менән тышланған ике ултырғыс алып ҡуйҙы. Еңеү сәғәте яҡын ине. Әммә...
Ангорский ҡаланың танылған рәссамын үҙенә саҡырып алды. Стенала Иван Ангорскийҙың тормош юлын һүрәтләгән картиналар пәйҙә булды. Уларҙа Ивандың мәктәптә уҡыуы, армияла хеҙмәт итеүе, һөйгәне менән ҡауышыуы, туй мәжлесе һәм яңы фатирға ордер алыуы кеүек тантаналы миҙгелдәр матур буяуҙарҙа сағылдырылғайны.
Плачковтың өмөтө һүнде, йәшәүенең мәғәнәһе ҡалманы. Көс-хәл менән ул хужалыҡ магазинына килде һәм һуңғы аҡсаһына капрон еп һатып алды. Уның үҙ-үҙенә ҡул һалыуҙан башҡа сараһы ҡалмағайны. Плачков подвалға төштө, түшәмгә бармаҡ йыуанлығы ҡаҙаҡ ҡаҡты һәм башын элмәккә тыҡты. Әммә ҡаҙаҡ сыҙаманы, еп өҙөлдө. Плачков иҙәнгә мәтәлләп төштө.
Ангорский, был хәбәрҙе ишеткәс, көндәшенең хурға ҡалыуынан рәхәтләнеп көлдө, шул көндө үк ҡорос ырғаҡ һәм сүс арҡан алып ҡайтты ла подвалға йүнәлде. Ул ырғаҡ һәм арҡан Ангорскийҙы ғына түгел, тағы биш кешене күтәрерлек ине.
Йордан ПОПОВ.
(1983).